Foråret 2012 fra et BMW’sk perspektiv

BMW har været så elskværdige at give os en forsmag på, hvad der venter fra deres side i de kommende måneder. Ikke på den måde, at det vælter ind med helt nye modeller, men snarere at der sker ting og sager rent motor- og udstyrsmæssigt for især 1-seriens og 3-seriens vedkommende.

BMW 1-serie

Den nye 1-serie har fået en blandet modtagelse. Ikke så meget på grund af køreegenskaberne – de fejler vist ikke noget – eller kabinen – den er blevet væsentligt lækrere og mere rummelig. Derimod kræver udseendet tilvænning med et pænt ord. Men det gør de selvfølgelig ikke noget ved lige foreløbig. Til gengæld kan vi se frem til et par nye, stærke motorer. Golf GTI får kamp til stregen af BMW 125i, en 2-liters TwinPower Turbo, der byder sig til med 218 hk og en accelerationstid på 6,4 sekunder. BMW125d tager over, hvor den gamle 123d slap. Den har 218 hk, 50 NM mere end sin forgænger, og når 100 km/t på ret utrolige 6,5 sekunder – i en to-liters diesel! Og så kører den over 20 km/l. Imponerende. Knapt så imponerende, men stadig hamrende effektiv, er den nye 116d EfficientDynamics, der fremover rent faktisk er en 1,6 liters (og ikke en nedtunet 2-liters), men stadig med 116 hk og et moment på 260 NM. 26,3 km/l og 99 gram CO2 pr. km. er den opgivet til. Sidst, men ikke mindst, kan 1-serien nu bestilles med BMW’s M Sport-pakke, der indeholder en lang række modifikationer af undervogn, eksteriør og interiør. Bilen bliver 10 mm lavere, får en strammere undervogn, skørtesæt og 17- eller 18-tommer M-fælge. Indvendigt domineres kabinen af M-komponenter og sportssæder betrukket med alcantara.

BMW 1-serie Coupé og Cabriolet

Den ellers udgåede 1-serie fortsætter som coupé og cabriolet, indtil disse givetvis bliver erstattet på et senere tidspunkt. De lever lidt deres egen tilværelse, og har også tidligere fået et unikt, og ganske usynligt, facelift. I foråret kan de så bestilles med to nye udstyrspakker, dels en Edition Exclusive, dels en Edition Sport. Og det giver næsten sig selv, hvad der gemmer sig bag de navne. Førstnævnte kendes primært udvendigt på diverse kromdetaljer og sidespejle i mat-sølv. Indvendigt er der læder på sæderne i enten grå eller sort, samt et nyt multifunktionssportsrat med kromindlæg, ligesom der også er kommet krom på håndbremsegrebet. Edition Sport handler ikke overraskende om sport, og er derfor gavmildt overhældt med M Sport-detaljer. Det gælder både M-undervognen, M-skørtesæt, M-fælge og forskellige M-elementer indvendigt. De sorte sportssæder er ikke læderbetrukket som udgangspunkt, men det kan bestilles, og så har de syninger i blå kontrastfarve.

BMW Z4

Det her er en meget lille opdatering, men kan lige så godt nævnes, når jeg nu er i gang. BMW Z4 fortsætter nemlig fuldstændigt hvor den slap – hvis den da nogensinde har sluppet. Næsten, altså. Som den roadster den er, har den et hard top-tag, der kan fældes ned på 22 sekunder og lukkes igen på 19 sekunder. Men som noget nyt i år, kan den nu åbne og lukke ved hastigheder op til 40 km/t, så man ikke skal til at finde en holdeplads, hvis det pludselig giver sig til at regne eller det, der er værre.

BMW 3-serie

Som ventet udvider BMW nu motorprogrammet for den nye 3-serie. Således kommer der både en 320i, en 316d og en 318d til. Hvis vi starter med 320i, så bliver den indstigningsmodellen på benzinsiden, I hvert fald indtil videre. Den benytter samme 2-liters firecylindrede TwinPower Turbo-motor som 328i, men yder her 184 hk og 270 NM. Det er kun 10 hestekræfter mere end den tidligere 320i, der ikke havde turbo, men netop på grund af turbo-teknikken hele 60 NM mere. 0 til 100 på 7,3 sekunder og et blandet forbrug på cirka 17 km/l. BMW 316d har i modsætning til lillesøster 116d stadigvæk en 2-liters diesel, og stadigvæk på 116 hk. Og stadigvæk på 260 NM. Den er gearet specifikt for mere økonomisk kørsel, men det er åbenbart med begrænset gevinst, for 318d kører kun 0,5 km kortere på literen, selvom den yder 143 hk og 320 NM. Det 8-trins automatgear kan ligesom for 1-seriens vedkommende tilvælges, uden at det ændrer nævneværdigt ved præstationerne.

BMW 6-serie

Jeg kan ikke forestille mig, at det vil være relevant for særligt mange danskere, men i hvert fald udvider BMW nu antallet af modeller, der kan fås med xDrive firehjulstræk. Det har for 6-seriens vedkommende indtil nu været forbeholdt den store V8-drevne 650i, men pr. dette forår kan det også fås til 640d Coupé og Cabriolet. Med 630 NM allerede fra 1500 omdrejninger har baghjulene nok at arbejde med, så under mindre optimale vejforhold kan der trods alt godt være en vis fornuft i et system, der kan sende nogle af kræfterne ud til forhjulene. xDrive er heldigvis sådan indrettet, at det ikke griber ind i den som udgangspunkt baghjulstrukne opsætning, med mindre der er nogen grund til det.