Mazda CX-5 banker på døren til energiklasse A

Mazda CX-5 viser med al ønskelig tydelighed, at en højbenet SUV ikke pr. definition behøver at være en benzinslugende, issmeltende, isbjørnedræbende, børnemishandlende maskine fra helvede. Med mindste dieselmotor udslipper den ikke mere CO2 end en Kia Picanto.

Japanerne har offentliggjort flere detaljer om diesel-mulighederne for så vidt angår den nye Mazda CX-5, som gerne skulle ramme de danske forhandlere inden længe. Og selvom mange Mazda-købere typisk vælger benzin, og selvom også de nye SKYACTIV-benzinmotorer ser rigtigt fornuftige ud, passer en momentstærk diesel nu bedre til en SUV.

Potentielle købere kan se frem til et bredt udvalg af dieselvarianter, med forskellige kombinationer af ydelse, gearkasse og drivline, der alle kører mindst 18 km/l. Så meget loves det således, at en CX-5 med 175 hk, firehjulstræk og automatgear, går på literen. Der er to varianter af den 2,2 liters diesel at vælge i mellem. Den anden er på 150 hk, og den kører over 21,7 km/l i samspil med forhjulstræk og 6-trins manuelt gear. Dermed kvalificerer den til en plads i energiklasse A.

Bag de flotte tal ligger igen Mazdas store satsning, SKYACTIV, som er en samlebetegnelse for en lang række forbedringer af motorer, gearkasser m.m. Den grundlæggende tankegang har været, at forbrændingsmotoren i mange år endnu fortsat vil være dominerende på bilmarkedet. Derfor har Mazda valg at investere deres ressourcer i energioptimeringer af denne, i stedet for at “spilde” en masse penge på hybrid- og el-teknologi.

Det har tydeligvis givet pote. SKYACTIV er med til at gøre Mazda tæt ved klasseledende, når det kommer til energieffektiv privatbilisme – i hvert fald for benzin- og dieselbilers vedkommende. Og sådanne meritter skal der til, hvis Mazda skal gøre sig forhåbninger om at få succes med CX-5. Med et oplyst forbrug på 21,7 km/l kører den flere kilometer længere på literen end VW Tiguan BlueMotion, og det er jo et ganske godt udgangspunkt.

Kommentér