Volkswagen har aldrig, med meget få undtagelser, præsenteret os for de store overraskelser når det kommer til nye modeller eller facelifts af nuværende. Devisen “det er de indre værdier der tæller” spiller tilsyneladende en central rolle i VW’s selvforståelse. Det ville den nye Phaeton i hvert fald afspejle meget godt.

Der er nemlig umiddelbart ikke sket de store forandringer på tyskernes flagskib. Udefra ligner Phaeton mere eller mindre sig selv, og det er da heller ikke fordi det er nogen dårlig ting. Man kunne dog godt argumentere for, at den måske er lige lovligt konservativ at se på, i forhold til en konkurrent som Mercedes S-Klasse. Men i limousineklassen er det diskrete look forholdsvis udbredt, og man skulle jo nødig forarge stamkunderne, der nok primært tilhører de ældre generationer.

Der er altså ikke det store at melde, når det kommer til ændringer af eksteriøret på VW Phaeton. Den har fået nye forlygter, som følger tidens trend med LED-kørelys. Desuden kan bilen udstyres med Dynamic Light Assist, en feature som VW introducerede i Touareg, og som har til formål at hjælpe chaufføren med at justere lysstyrken efter forholdene. Blandt andet sidder der et lille kamera i bakspejlet, som registrerer andre trafikanter og dæmper lyset om nødvendigt. Bagfra ligner limousinen sig selv, hvis man lige ser bort fra baglygterne, hvor VW igen er gået LED-amok, og har indsat LED-lys, formet som et M.

Indvendigt skorter det naturligvis ikke på luksus. Forsæderne er for eksempel 18-vejsindstillelige, hvilket i praksis giver chauffør og passager uanede muligheder for at tilpasse sæderne efter personlige behov. Man kan bestille Phaeton med enten to eller tre bagsæder, lige såvel som man kan vælge bilen i en ekstra lang version, som er 12 centimeter længere.

Tekniknørderne vil sikkert juble over et nyt infotainment-system, som styres via en 8″ stor touchscreen, placeret øverst i instrumentpanelet. GPS-navigation er selvfølgelig standart, og i den forbindelse tilbydes en implementeret Google-funktion, der henter data ned fra nettet, så man blandt andet kan søge i såkaldte “points of interest” og derigennem hurtigt finde vej til restauranter, attraktioner eller sågar en læge, skulle dette være relevant.

På motorsiden vil man kunne vælge mellem tre benzinversioner, der rangerer fra standard-udgaven, en V6’er på 280 hk, gennem en V8’er på 335 hk, og endelig en voldsom W12-motor på 450 heste. Hvad angår diesel, er der ikke det store at diskutere, for der er nemlig kun én mulighed: en V6 TDI på 240 hk, som skulle gå fuldt acceptable 11,7 km. på literen.

De danske priser på VW Phaeton er ikke offentliggjort på nuværende tidspunkt, og spørgsmålet er da også, om det overhovedet bliver en bil, importøren vil føje til modelprogrammet. Det vil tiden vise.

Kommentarer

Skriv et svar

Basal HTML er tilladt.