Ny Mazda6 tager form

Lige siden 626 blev skiftet ud til fordel for 6 har Mazda stået bag én af de flotteste og mest velkørende modeller i firmabilsklassen. Prisen taget i betragtning holder den nuværende generation stadig højt niveau, men den trænger efterhånden til fornyelse. Første skridt blev taget med Takeri-konceptet på Geneve – nu kommer andet skridt.

Mazda Takeri viste sig at være et yderst velproportioneret kunststykke; elegant og aggressiv på én og samme tid. Meget lig den nye BMW 3-serie i virkeligheden. Og på de første pressefotos af den nye Mazda6 aner man da også visse ligheder med den bayerske prestigebil, i hvert fald omkring forlygterne.

Men mest af alt ligner 6’eren – ikke overraskende – SUV-søsteren CX-5. Forlygterne er blevet en smule mere afrundede og mindre skarpe i sit udtryk end hvad vi så på Takeri, og det er drønærgerligt, for dermed har den umiddelbart mistet lidt af konceptets iltre udseende. Alt for meget ned i detaljen bør man dog nok afholde sig fra at gå, før der kommer nogle ordentlige billeder.

Indtil videre er Mazda desuden sparsomme med at indføre os i 6’erens teknikaliteter. De lægger selvfølgelig ikke skjul på, at den vil være den anden model, efter CX-5, der får fuld nytte af de nye SKYACTIV-teknologier. Men som den første vil Mazda6 kunne fås med et system til regenerering af bremseenergien, der har fået det tåbelige navn ‘i-ELOOP’.

Når bilen bliver præsenteret på biludstillingen i Moskva den 29. august bliver det i en version med 2-liters benzinmotor og 6-trins automatisk gearkasse. Mazda holder stædigt fast ved at optimere deres sugemotorer, i stedet for at downsize og anvende turbo – koste hvad det koste vil, tilsyneladende. Heldigvis laver de nogle glimrende dieselmotorer, men dem kommer vi nok, ligesom stationcar-udgaven, til at vente lidt på.

Kommentér