Skoda tager Octavia Combi til nye højder

Skoda har tilsyneladende ramt plet med deres Octavia, og i særdeleshed med stationcar-udgaven. Ikke underligt, når man ser på, hvad den kan. Men alderen er begyndt at trykke, og efterhånden er designet en smule bedaget, selvom Skoda har gjort hvad de kunne for at holde liv i det. Først nu kommer det store spring.

Generelt har stationcaren som biltype et vist tag i os europæere, og Skoda lægger ikke skjul på, at Octavia Combi har spillet en vigtig rolle i forhold til den succes, det tjekkiske bilmærke har haft i de senere år. Så det er med at smede, mens jernet endnu er varmt.

Derfor bliver marts-måneds Salon de l’auto de Geneve stedet, hvor Skoda officielt vil præsentere deres nye Octavia, der, som De måske allerede har bemærket, blev offentliggjort som hatchback allerede før jul.

Skulle den nye Octavia Combi trække kunder væk fra den mindre Fabia er det nok ikke noget, der vil holde direktionen vågen om natten. Det er snarere et spørgsmål, om ikke den kan ende med at lokke firmabilsfolket væk fra den noget dyrere Superb.

Skoda Octavia Combi er vokset på alle ledder og kanter, med ni centimeter i længden og 4,5 centimeter i bredden. Derudover er bagagerummet nu på hele 610 liter – ikke langt fra de 630 i Superb Combi, men væsentligt over hvad konkurrenter som Kia cee’d SW kan præstere. Bagsæderne kan lægges ned ved hjælp af håndtag i bagagerummet, og dermed øges kapaciteten til 1.740 liter.

Med MQB-platformen fra Golf er Octavia desuden baseret på den allernyeste teknik. Dog med et mere forsimplet baghjulsophæng, forlyder det (her slår VAG-toppen alligevel hierarkiet fast).

Designet er stramt, simpelt og næsten funktionalistisk i sit udtryk. Skoda har tydeligvis valgt at lægge mindst lige så meget vægt på funktion som på form, og det giver sig blandt andet udslag i en næsten eksemplarisk “mangel” på blinde vinkler – udefra vurderet i hvert fald. Octavia Combi er i det hele taget mere velproportioneret end hatchback-udgaven, selvom de selvfølgelig så at sige har halvdelen af hinanden til fælles.

Det gør også, at jeg fortsat har svært ved at udpege væsentlige grunde til ikke at vælge Octavia som stationcar. Det nye er, at jeg har fået problemer med at argumentere for noget som helst andet i det hele taget, nu hvor selv Passat og Mondeo pladsmæssigt må give fortabt.

Kommentér