Porsche i Mille Miglia 2012

Udover tidligere nævnte Alfa Romeo har også Porsche traditionelt været stærkt repræsenteret ved Mille Miglia-løbet i Italien. I år er det specielt de store sejre i 50’erne, man hylder, ved at sende en række klassiske museumsbiler fra netop den periode til Brescia, der er startbyen for det store motorløb.

Det er i dagene fra den 17. til den 20. maj, at Mille Miglia finder sted, så starten går med andre ord på det, vi herhjemme kalder Kristi Himmelfartsdag. Og mon ikke Porsche-museet, og alle andre deltagere i øvrigt, sender en venlig tanke til herren deroppe, så han kan bringe dem og deres dyrebare køretøjer nogenlunde helskindet til Rom og tilbage til Brescia igen.

Mini-temaet om Mille Miglia indledte jeg forleden dag, med et indlæg om deltagerbilerne fra Alfa Romeo, og i dag følger en mere tyskvenlig vinkel på løbet.

Porsches succes i Mille Miglia kom noget senere end italienernes, hvilket selvfølgelig først og fremmest hænger sammen med, at Porsche slet ikke eksisterede som bilmærke før slutningen af 40’erne. Vi skal frem til 1952 for at finde den første gevinst, og den kan tilskrives Prins von Metternich og Grev von Einsiedel, der hev sejren hjem i en Porsche 356 1100.

Allerede året efter stillede Porsche til start med hele 18 356’ere i forskellige klasser, og det blev igen en sejrrig oplevelse for tyskerne. Hans Herrmann og Erwin Bauer tog førstepladsen i 2-liters klassen, mens Hans Leo von Hoesch og Werner Engel vandt i klassen for 1300cc-biler. I forbindelse med året 1954 fremhæves én specielt heroisk – eller blot dumdristisk – episode, hvor Hans Herrmann i sin 550 Spyder kørte under bommene ved en togoverskæring, lige for næsen af et forbipasserende tog – Hermann vandt senere, sammen med sin partner, Linge, konkurrencen for deres klasse.

Sejrene fortsatte i årene fremover. I 1955 vandt Wolfgang Seidel og Helmut Glöckler klassen for 1,5 liters sportsvogne, i deres Porsche 550 Spyder, mens det også blev til tysk sejr i GT-klasserne op til og over 1300 kubik. Året 1956 bød blandt andet på en sejr til svenskerne Olof Persson og Gunnar Blomquist, der klarede sig bedst i deres klasse i en 356 1500 Speedster. Også en anden ikke-tysker, italieneren Umberto Maglioli, bragte hæder til Stuttgart, i sin Porsche 550 A Spyder. I kategorien fra 1300cc til 1600cc var Porsche 356 klart i overtal, så dette var måske en større sejr for de to kørere, Paul-Ernst Strähle og Herbert Linge, end det var for deres arbejdsgiver.

Men det er altså blandt disse legendariske modeller vi skal finde årets Mille Miglia-deltagere fra Porsche. Udover to eksemplarer af den lavtgående Porsche 550 Spyder stilles der til start med en 356 Speedster 1500, en 356 Speedster 1600, en 356 Speedster 1600 S og en 356 Coupé. Alle sammen modeller, der i større eller mindre grad var med til at promovere Porsche som succesrig motorsportsproducent i 1950’erne.