VW Golf Blue e-Motion vises frem på dansk grund

I dag skydes en stor, international konference i gang i Bella Center. Bag arrangementet står det europæiske vind-energiagentur, og de har ikke overraskende fremtidens energiudfordringer på dagsordenen. En oplagt lejlighed for Volkswagen til at fremvise elbilen Golf Blue e-Motion.

EWEA-konferencen – som den kaldes, efter The European Wind Energy Association, der er agenturets egentlige navn – har prominente gæster på programmet, herunder statsministeren og HKH Kronprins Frederik. Hvad de helt konkret har at byde ind med, kan jeg af gode grunde ikke vide, men det er sådan set også sagen uvedkommende.

Sideløbende med konferencen er der nemlig en udstilling med over 500 deltagende virksomheder af forskellig art, herunder Volkswagen. For de bilinteresserede – og i særdeleshed for dem med interesse i alternative energiløsninger – vil der i tilknytning til udstillingen være danmarkspremiere på VW Golf Blue e-Motion, der forventes at gå i produktion i løbet af 2013.

Golf Blue e-Motion er i virkeligheden ikke vanvittigt banebrydende, hvis man ser bort fra det åbenlyse faktum, at det bliver den første masseproducerede, batteridrevne Golf. Og hvor Renault og Nissan, med Fluence, Zoe og Leaf, har udviklet deres elbiler stort set helt fra bunden som separate modeller, er Blue e-Motion snarere en tilføjelse til det allerede eksisterende Golf-program.

De i alt 30 batterimoduler er placeret under bagagerummet, under bagsædet og i midtertunnelen, og de har et samlet energiindhold på 26,5 kWh. Batterierne er forbundet til en el-motor, der yder 85 kW, eller hvad der svarer til 115 hk, og momentet er på 270 NM. Dermed læner den sig rent ydelsesmæssigt tæt op ad 1.6 TDI-motoren. En accelerationstid på 11,8 sekunder vidner dog om, at der slæbes på nogle flere kilo end i de gængse Golf-modeller.

Hvilket helt logisk bringer mig tilbage til hvad jeg skrev længere oppe, idet heller ikke rækkevidden er hverken specielt imponerende endsige banebrydende. Der er selvfølgelig tale om meget teoretiske cifre, men ikke desto mindre vidner en oplyst rækkevidde på 150 km om, at VW enten ikke er lige så optimistiske som Renault (185 km for Fluence) og Nissan (175 km for Leaf), eller at de simpelthen ikke har kunnet presse lige så meget saft ud af batterierne. Men det skulle være nok til at dække de fleste pendleres behov, ifølge Volkswagens eget udsagn om ikke andet.

VW Golf Blue e-Motion (bemærk ordspillet med emotion, der åbenbart er masser af) kan beskues fra i dag, mandag, til og med torsdag, på VW-standen ved parkeringsområde P5 ved Bella Center. En endagsbillet til udstillingen koster dog 70 euro, så man skal ville det.

Kommentér