vw-scirocco-gts

Specialmodeller har det generelt med at være ret så ligegyldige, vanvittigt dyre og derfor i virkeligheden kun interessante for bilentusiaster, der forventer at kunne tjene penge på at have dem stående i en garage i en halv eller hel menneskealder. Om samme skæbne vil overgå VW’s nye Scirocco GTS, en hyldest til den oprindelige GTS fra 1982, må tiden så vise.

Umiddelbart er det nok lidt høje tanker at have om en Folkevogn med fartstriber, men som bekendt er det først og fremmest navnet, der betyder noget i den sammenhæng, og ‘GTS’ indikerer, at her ikke blot er tale om en almindelig rugbrødsmodel. Skulle man tro…

For godt nok vil GTS blive markedsført som en særskilt Scirocco-model, hvis den da overhovedet kommer til Danmark, men dens særlige kendetegn er udelukkende kosmetiske. Vi kan altså godt glemme alle forhåbninger om en opblæst Scirocco R med 300 hk, mekanisk spærredifferentiale og lignende. I stedet må vi nøjes med den 2-liters 210 hk stærke Golf GTI-motor, som i forvejen figurerer på Scirocco-programmet.

Men hvad VW Scirocco GTS mangler af kræfter, gør den så rigeligt op for i ren udstråling. Fartstriberne er blot ét af karaktertrækkene, om man så kan lide dem eller ej, og skulle forstås som en hilsen til 70’ernes og 80’ernes racerbiler. Derudover er karrossen blevet lettere modificeret i kraft af nye for- og bagkofangere, samt mere fremtrædende sideskørter. Scirocco GTS vil skiller sig også ud med de specielle 18″ Thunder-fælge med sorte skyggeindlæg, og bag dem aner man et sæt postkasserøde bremsekalipre.

Traditionen tro er kabinen dog på vanlig Volkswagen-manér holdt i nogenlunde diskrete toner. Eneste bemærkelsesværdige detaljer er de røde syninger på sportssæderne og den lille gearknop, der halvt er formet som en golfbold – et træk hentet fra både den oprindelige Scirocco GTS og, ej at forglemme, fra Golf GTI.

Kommentarer

Skriv et svar

Basal HTML er tilladt.